Hva er vekstdrevet design av nettsider for B2B?
Hva er vekstdrevet design? Kort sagt: En mer effektiv og lønnsom metode for å designe og vedlikeholde en nettside. Metoden er datadrevet. Det betyr, at brukernes faktiske adferd på nettsidene brukes til kontinuerlig forbedring. Hvorfor? Flere leads og økt salg.
Derfor burde det egentlig hete kundedrevet design. Men i stedet for å rote oss bort i nerdete fagterminologi, la oss se på:
- Hva er vekstdrevet design (nynorsk: Growth Driven Design/GDD)?
- Hvorfor er vekstdrevet design bedre for din bedrift enn tradisjonell webdesign?
Denne teksten gir en kort innføring.
Vekstrevet design av nettsider kontra tradisjonelt webdesign
Har du deltatt i et utviklingsprosjekt av en ny nettside? Da tipper jeg at dere brukte 3-4 måneder på kravspec og å diskutere innholdet, nye 3-4 måneder på å designe og utvikle nettsiden og deretter lansere med et smell.
Les også: Når nye nettsider blir levert innen tidsfristen og på budsjett
Så tipper jeg at det gikk et års tid...og dere følte allerede at sidene ble litt gamle? Og, etter 2-3 år var de «nye» nettsidene helt utdatert?
Da var det på’an igjen - et nytt utviklingsprosjekt etter den samme oppskriften.
Vekstdrevet design fungerer helt motsatt: Det bygger på smidig (agile) metode og lean-prinsippene, som er kjent utviklingsmetodikk innen IT-verden.
Det handler om kontinuerlig forbedring, som bør være velkjent også for alle som jobber i olje og energi, produksjon og teknologibedrifter.
Moderne markedsførere lager nettsider som gjør en bedre salgsjobb enn en ‘ekte’ selger. Det klarer de, fordi nettsider som er bygget med vekstdrevet design kontinuerlig blir optimalisert.
Målet er: Tiltrekke og fange oppmerksomheten fra kvalifiserte prospects og leads for din bedrift.
Prinsippene for vekstdrevet design er:
- Gjentakende (agile) arbeidsprosess
- Søkelys på sluttbrukerens behov
- Alltid optimalisert
La oss se nærmere på hvert av disse prinsippene:
1. Korte, gjentakende sprinter med måling og forbedring
Sammenlignet med tradisjonell webutvikling, hvor planlegging, utvikling, lansering og justering kan vare over flere år, så er vekstdrevet design preget av en gjentakende arbeidsprosess med korte sprinter – akkurat som ‘agile development’ innen IT.
Slike gjentakende sprinter er gjerne bare en uke eller en måned. I en sprint jobber markedsavdelingen (eller byrået deres) med måling og kontinuerlig forbedring av nettsidene.
2. Søkelys på sluttbrukerens behov
Det er ikke markedsavdelingens eller ledelsens synsing som avgjør hvilke forbedringer som gjøres på nettsidene. Alt måles. Alle forbedringer bygger på målinger av hvordan besøkende bruker sidene (og ikke), det vil si data om hvordan brukeropplevelsen (UX) faktisk fungerer.
Eksempler på datadrevne forbedringer:
- Redusere antall felter i et skjema som må fylles ut ab brukeren for å laste ned innholdstilbud (konvertere)
- Legge til relevante lenker for å øke lesetiden
- Legge til handlingsknapper (calls-to-action) for å lede brukeren til verdifullt innhold og dermed redusere fluktfrekvensen
- Lage lokale ‘kontakt oss’ sider for å styrke posisjonen til lokale avdelinger
For alle forbedringer du planlegger i en sprint (utviklingsperiode), vil det alltid bli formulert en hypotese:
For alle «Børre Boreingeniør» som besøker Plug & Abandomnent-sidene vil en skreddersydd handlingsknapp (CTA) med bilde av en mud-shaker øke konverteringsraten med 5 %.
Vi tror denne hypotesen stemmer, fordi vi gjorde det samme for et annet selskap med kunder i samme målgruppe.
3. Alltid optimalisert
Det viktigste, er at en nettside bygget med vekstdrevet design alltid vil være i utvikling, slik at den leverer verdifullt innhold til dine prospects og leads.
Tips: 5 tabber B2B industribedrifter må unngå med webdesign på nye nettsider
To eksempler på vekstdrevet design i praksis
Nå tenker du kanskje at dere nylig har lansert nye nettsider eller at du synes de ser bra ut og ikke har lyst til å gjøre endringer. Sjekk disse to eksemplene:
A. Dere har nylig lansert nye nettsider
Bra! Det betyr at dere sannsynligvis ikke behøver å gjøre store endringer den første sprinten. Men husk, siden du brukte tradisjonell webutvikling vil du trolig allerede nå oppdage innhold på nettsidene som ikke blir lest av ditt publikum.
Dere har, for eksempel, brukt masse tid på ‘om oss’ sidene med selskapets historie. Ledelsen synes disse sidene er fantastiske, men kundene deres gir blaffen. Data vil umiddelbart fortelle om dere må endre innholdet, gjøre det mer synlig, flytte eller fjerne det.
Les også: 5 tips: Hvordan måle om din B2B-nettside skaper resultater?
B. Du liker nettsidene og ønsker ingen endringer
Bra! Du har et glimrende utgangspunkt for vekstdrevet design, og det er ikke meningen at du skal gjøre store endringer uansett. Og normalt er det ikke selve designet som skal endres, selv om et utdatert design vil påvirke det generelle inntrykket av selskapet ditt.
Det er brukeropplevelsen som er viktig. Data og analyser vil raskt fortelle hvilke deler av nettsidene dere bør forbedre, som dere kan velge å gjennomføre over et stykke tid.
Anbefalt: Nye nettsider for B2B: 3 tips som får deg i mål med innholdet
Oppsummert: Vekstdrevet design som metodikk
Prinsippene for vekstdrevet design er, som nevnt, kjent for industribedrifter og IT-bransjen. Vekstdrevet design er en blanding av smidig utviklingsmetodikk og lean. Begge deler strømlinjeformer og effektiviserer arbeidsprosessene.
Dette er de tre fasene av arbeidet med utvikling og vedlikehold av nettsider, i henhold til vekstdrevet design:
Fase 1: Strategi
- Analysere eksisterende statistikk fra nettsidene
- Kartlegge bedriftens idealkunder og personas og deres kjøpsreise
- Utvikle kjernebudskap
- Søkemotoroptimalisering (SEO)
- Ønskeliste og prioritering. De viktigste sidene
Fase 2: Lansere
- Oppdatere eksisterende nettsider
- Datafangst
- Bygge mer innhold, trinnvis
Fase 3: Kontinuerlig forbedring
- Planlegge
- Utvikle
- Læring
- Erfaringsoverføring
Kjernen i vekstdrevet design er å unngå å vente til at de gamle nettsidene blir utdatert. Nettsidene fortjener å bli behandlet som det de faktisk er: Din råeste B2B-selger.
Vil du vite mer om digital B2B-markedsføring for å skape mer salg? Last ned denne:
Bilde: Austin Distel på Unsplash
KOMMENTARER