Inbound Marketing B2B: Hvor raske resultater kan du forvente i salg?
Når virksomheter på B2B-markedet først har oppdaget potensialet med inbound marketing, så lurer de ganske raskt på hvor raskt det er mulig å oppnå resultater. Det korte svaret er at resultatene kommer i tre faser, og i mange tilfeller kommer det første salget veldig raskt.
Trenger du å lese deg kjapt opp på hva inbound marketing er først? Les denne artikkelen eller last ned denne guiden.
Til saken: Det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn på hvor raskt du vil se resultater i salg:
- Hva slags produkter og tjenester dere selger og hvordan markedet ser ut
- Hvor mye dere investerer i strategi, teknisk løsning, kvalitets-innhold og fortløpende optimalisering av inbound marketing-kampanjene
La oss forutsette at inbound marketing er den beste strategien for markedsføring hos dere, fordi:
- Produktene og tjenestene deres er konkurransedyktige
- Potensielle kunder bruker en del tid på å vurdere kjøp og baserer avgjørelsen på fakta
- Det er en viss konkurranse og brukbar innovasjonstakt i markedet
Da kan du forvente at resultatene fra inbound marketing kommer typisk i tre faser:
- Synlighet på Google (søkemotoroptimalisering/SEO)
- Kvalifiserte leads fra inbound marketing
- Salgsresultater
De tre fasene kommer ikke etter hverandre langs en tidslinje, de overlapper. Likevel vil du kunne identifisere dem som tre forskjellige typer resultater, som kommer i tiden etter at dere har startet.
1. Synlighet på Google (SEO)
Innholdet dere publiserer de første månedene på bloggen er først og fremst en investering i langsiktige resultater og vekst, og da mener vi etter 12-24 måneder.
Dere kommer sannsynligvis til å oppnå salgsresultater mye tidligere enn det, gjerne allerede den første måneden, men det er i tilfelle kunder som var i en aktiv kjøpsprosess fra før.
Men fordi du nå kan synliggjøre og måle antall leads så enkelt i HubSpot, så er det lett å tro at det er resultater fra inbound-satsingen. Det er det som regel ikke.
Derimot kan du forvente å se en ganske rask og tydelig vekst inn mot nettsidene, som følge av at dere er mer synlige på Google – og at denne trafikken har høyere kvalitet enn tidligere.
En trend vi ser hos alle våre kunder er en bølge av mer trafikk fra Google de første 2-3 månedene, så flater det gjerne ut - litt avhengig av sesong, og deretter heftig vekst fra 6-9 måneder og utover.
Vi kan dessverre ikke avsløre tall fra kunder, men her er et eksempel fra Leadify hvor den samme trenden er tydelig:
Årsaken til at trafikkveksten fra Google ofte kommer i to bølger er at vi pleier å justere hvilke søkeord og tema kunden (og vi) ønsker å bli funnet på, etter at vi har målt resultatene de første månedene.
2. Kvalifiserte leads fra inbound marketing
Når du fortsetter å publisere innhold som bloggartikler, videoer og annet hjelpsomt innhold rettet mot dine kunder og prospects, så kommer dere til å få enda mer kvalifisert trafikk som følge av enda bedre og flere treff fra Google og andre søkemotorer.
Dette inntreffer typisk et sted mellom 6-12-18 måneder etter start. Det som er ekstra motiverende nå, er at dere virker som en magnet på prospects og leads som befinner seg i alle de tre stegene av sin kjøpsreise:
Denne verdifulle trafikken genererer enda flere direkte forespørsler fra den første fasen, samtidig som dere klarer å overbevise og konvertere en større andel leads som befinner seg i vurderings- eller beslutningsfasen av sin kjøpsreise, ref. figuren over.
Denne utviklingen blir veldig konkret, når dere ser en sterk økning i det vi kaller markedsførings-kvalifiserte leads (MKL) – altså potensielle kunder som uttrykkelig har bedt om å motta innhold som bloggartikler og annen markedskommunikasjon fra dere.
3. Salgsresultater
Nå, et sted rundt 12 måneder etter oppstart, er tiden inne til å engasjere selgerne deres i stor skala, for å håndtere interesse og forespørsler fra et høyt antall kvalifiserte inbound leads så optimalt som mulig.
Salgssjefen må være aktivt med for å utvikle gode rutiner og kommunikasjon internt og utad, bruke CRM-løsningen (som HubSpot) riktig og prioritere de mest verdifulle leadsene.
Så lenge dere fortsetter det gode arbeidet med å publisere innhold av høy kvalitet, så vil dere kunne måle resultatene gjennom hele salgstrakten.
Her har du en pekepinn på hva du kan forvente:
- Trafikk på for eksempel 50.000 besøkende på nettsidene per år vil generere 2-3 prosent abonnenter av bloggen og annet innhold, det vil si mellom 1.000-1.500 leads
- Kanskje 1 av 2 leads kommer tilbake gjentatte ganger, laster ned mer innhold og blir vurdert til å ligge innenfor deres målgruppe. Det tilsvarer rundt 5-700 markedsførings-kvalifiserte leads (MKL)
- Kanskje 1 av 4 blant disse viser seg å være i en reell kjøpsprosess akkurat nå, det vil si mellom 1-200 salgskvalifiserte leads (SKL)
- Lykkes dere med å selge til halvparten av disse, og det bør dere (?), så har dere 50-100 salg som resultat av inbound-satsingen
Det krever selvfølgelig en viss investering og en god del tid å komme hit, men i kroner og øre snakker vi likevel ikke om mer enn cirka årslønna til en helt vanlig B2B-selger.
Les også: Hva koster Inbound Marketing for en bedrift på B2B-markedet?
Hvor mange selgere har du møtt i ditt liv som genererer kvalifiserte leads og skaper salgsresultater på samme nivå som eksempelet ovenfor? Ingen?
Det er nettopp derfor så mange virksomheter på B2B-markedet har oppdaget potensialet med inbound marketing, og lurer egentlig bare på en ting: Hvor raskt er det mulig å oppnå resultater?
Denne teksten gav deg forhåpentligvis svar. Hva venter du på?
Foto: toine Garnier på Unsplash
Artikkelen er oppdatert 27.07.2022
KOMMENTARER