LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Markedsføring på messer: Slik gjør du en vellykket kampanje med e-post

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 14.mars.2017

På messer gjelder det å vinne kampen om et kresent publikum. Hvordan skape positiv oppmerksomhet? Det er en jobb som starter minst 2-3 måneder før messen. Her får du våre tips til en vellykket kampanje.

Denne artikkelen er skrevet for virksomheter på bedriftsmarkedet (B2B), som deltar på messer med egen stand. For eksempel produksjons- eller teknologibedrifter, byggebransjen, industri, shipping, maritime eller olje og energi.

E-post kan være en av de mest effektive formene for markedsføring på messer. Men det forutsetter at du bruker e-post riktig. Brukt feil, så blir det spam.

Les også: E-postmarkedsføring: Fortsatt viktig, eller utgått på dato? og Hva er GDPR (nye regler for personvern) og hvordan sikre din virksomhet.

Tre fundamentale ting du må tenke på, for å bruke e-post riktig:

  1. Hvem er vårt publikum?
  2. Hva ønsker vi å oppnå (målsetting)?
  3. Hvilke kjøreregler gjelder?

Gjør dere en god jobb der, så kommer kampanjen til å bli en positiv affære for deres potensielle kunder, pluss at dere er på riktig side av markedsføringsloven. La oss ta det punkt for punkt.

Les også: 10 bud for digital markedsføring i 2017 (gratis e-bok)

1. Hvem er deres publikum?

Mange bedrifter henter alle kundedata fra ERP- eller CRM-systemet, for å lage en maksimalt stor mailing-liste. Jo flere jo bedre. Så sender de det samme til alle, 'Hei, vi er på Nor-Shipping Hall D Stand 47'.

Gjør du slik? Seriøst, dropp det. Hvorfor? Det er spam. Dessuten, med litt flaks kommer kanskje 3 %. Det er stort sett selgere fra egne leverandører, nesten ingen beslutningstakere fra kundene.

Så hva er vitsen, når det finnes bedre løsninger? Gjør heller slik:

- Hvilke målgrupper ønsker dere å nå ut til?

Du må forstå hvilke budskap som er riktig, for ulike målgrupper (personas). En teknisk direktør og en CEO hos en og samme kunde (bedrift) har svært ulikt informasjonsbehov og interesser.

Du har 2-3 sekunder på å fange oppmerksomheten i kundens innboks. Tenk bare på en enkel detalj som hva du bør skrive i emnefeltet (subject) i e-posten:

  • CEOen vil typisk reagere positivt på ord som signaliserer resultat, ytelser, bunnlinje og lignende
  • Teknisk direktør vil trigges av ord som nyhet, innovativ, drifts-stabilitet og slikt

Med dagens teknologi er det svært enkelt å lage forskjellige e-poster til ulike personas. Segmenter utsendelsen i 3-4 personas, på tvers av alle bedrifter - både potensielle og eksisterende kunder.

Det kommer til å ha en fantastisk positiv effekt på resultatet.

2. Hva ønsker dere å oppnå?

Vær tydelig på deres målsetting med messe-deltakelsen, slik vi skrev i denne artikkelen:

  1. Skal dere gjøre bedriften mer kjent, altså bygge merkevare?
  2. Skal dere lansere et produkt?
  3. Skal dere selge på messen, eller etterpå?

Dette valget betyr mye for timing og innhold i e-postene deres, både før-under-etter messen.

Før messen

E-postene dere sender 2-3 måneder før messen starter betyr mye for sluttresultatet. Kresne og travle innkjøpere planlegger programmet sitt lang tid i forveien.

Sørg for at dere får plass i kalenderen deres, gjennom å tilby noe virkelig verdifullt for dem:

- Hva slags trekkplaster kan dere tilby, som skaper god oppmerksomhet i forkant av messen?

Det kan være alt fra en produktlansering, en konkurranse, sosiale event til et faglig seminar sammen med andre kunder. Husk eksisterende kunder. De kan være deres beste ambassadører for potensielle kunder.

Sørg for at signaturen til alle ansatte sin e-post inneholder informasjon om messen. Den bør lenke til en dedikert landingsside, med mer informasjon om messen, standen og en åpen kalender for å booke møter.

Under messen

Hensikten med å sende e-post underveis på messen er å trekke publikum som ellers er på vandring rundt i hallene. Vær interessant og relevant for publikum. Tips:

  • Påminnelse om aktuelle tidspunkt, for eksempel produkt-demoer, lanseringer eller seminar
  • Bilder av standen, med folkene deres
  • Forklare lokaliseringen, gjerne med kart (ja, mange bruker ikke messe-appene)
En annen mulighet er å tilby et eksklusivt introduksjonstilbud, adgang til lukket sosialt event på kvelden eller lignende.

Etter messen

Nå er timing spesielt viktig, særlig hvis målet deres var produktlansering eller salg. Smi mens jernet er varmt.

Følg opp med mest mulig personaliserte e-poster, som viser at dere satt pris på kundens tid og genuint bryr dere om kunden. Dere kan for eksempel:

  1. Sende ut en undersøkelse og be om tilbakemeldinger på kundens opplevelse på deres stand
  2. Følge opp leads med tilbud om møte i etterkant (la kunden selv booke tid hos aktuell selger)
  3. Legge leads inn på abonnement på nyhetsbrev

Selv om deres stand hadde et klart salgspreg, så gjelder det å ikke bli for selgende i e-posten. Messe og e-post er to forskjellige ting.

Lesetips: Hvor lønnsomt er salg og markedsføring på oljemesser som OTD og ONS?

3. Hvilke kjøreregler gjelder?

Hvis dere planlegger å legge alle besøkende på messen inn i nyhetsbrev-abonnement (pkt 3 over), så gjør det på rette måten. Markedsføringsloven krever samtykke.

Vår anbefaling er å være tydelig i forkant og gi kunden en exit-mulighet:

Hei, takk for ditt besøk..... siden du har en relasjon....har vi tillatt oss å legge deg til i en liste slik at du mottar relevante oppdateringer og artikler...som vi tror har verdi for deg...hvis dette ikke er interessant, så beklager vi...du kan melde deg av umiddelbart, ved å klikke på lenken nedenfor...

En annen variant er å sende et eksempel på nyhetsbrev, for å spørre direkte om de har lyst til å registrere seg selv for et abonnement.

Hele poenget er å kommunisere på best mulig måte, på kundens premisser. Hele forskjellen ligger i om kunden oppfatter at e-postene deres er velkomne, eller påtrengende.

Gjort riktig, så har dere startet en positiv dialog med kunden som kommer til å føre til salg på riktig tidspunkt - når kunden er klar.

Kort sagt

E-post kan være en svært effektiv måte å drive markedsføring i forbindelse med messer. Det krever bare litt planlegging, god gjennomføring før-under-etter messen, og eventuelle justeringer i etterkant.

Interessant? Her får du en guide med 15 praktiske tips, til hvordan legge grunnlaget for at hele pakken med markedsføring og salg på en messe skal bli en suksess. Klikk og last ned gratis: