Det ser ut til å komme et tydelig trendskifte: I 2017 bruker norske bedrifter i et nokså konservativt B2B-marked fortsatt mye penger på tradisjonell markedsføring.
En fersk undersøkelse avslører at norske ledere kommer til å satse stort på digital markedsføring i 2018.
Nå er resultatene fra 'Den store undersøkelsen av B2B markedsføring og salg i Norge i 2017' klare.
Undersøkelsen er omfattende, med 50 spørsmål som er besvart av hele 83 norske bedrifter i perioden juli til oktober 2017.
Over halvparten som har svart er toppledere (CEO) og andre ledere i toppledelsen (CXO). Nesten alle er fra virksomheter på B2B-markedet, i et bredt utvalg av bransjer.
Her skal vi se på:
Her er et godt bilde av marketing-miksen hos norske bedrifter:
Topp 5 er:
Blant de ti største er også Annonser i digitale medier, Søkemotorer, Bransjenettverk, Messer/utstilling og Foredrag. I gjennomsnitt består markedsførings-miksen hos norske bedrifter av 8-10 virkemidler.
Det er ingen bombe at B2B-markedet er mer konservativt enn andre. Likevel, det er litt spesielt at:
- Til tross for at B2B-kunder i stor grad søker informasjon i digitale kanaler, så foregår fortsatt halvparten av markedsføringen til norske bedrifter i tradisjonelle, ‘analoge’ kanaler.
Er norske bedrifter i utakt med egne kunder? Vi lar spørsmålet henge i luften.
Her kan du ta en 3-4 minutters helsesjekk på egen bedrift, og få noen kjappe tips fra Leadify i samme slengen:
Også B2B-markedet ser ut til å få et sterkt trendskifte. Her er de fem markedsaktivitetene norske ledere sier de kommer til å satse mest på (grønn pil) og minst på (rød pil) i 2018:
I motsetning til marketing-miksen i 2017, legg merke til at samtlige fem aktiviteter som norske ledere vil prioritere høyest i 2018 er digitale:
Trenden er klar:- Norske ledere på B2B-markedet kommer til å satse stort på digital markedsføring i 2018.
«Taperen» ser ut til å bli klassiske aktiviteter som annonser, kataloger og magasiner.
Er du overrasket av disse resultatene? Hvordan står det til i din bedrift? Skriv gjerne en kommentar nedenfor!
Her er hele rapporten, som vi håper gir deg verdifulle fakta, inspirasjon og innspill til strategier og planer – for at nettopp din virksomhet skal bli blant vinnerne i 2018 og årene fremover.
Klikk og last ned gratis i dag: