LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Trender i digital B2B-markedsføring i Norge i 2018 [Undersøkelse]

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 27.mars.2018

I 2017 brukte norske virksomheter på B2B-markedet fortsatt mye penger på tradisjonell markedsføring.

Norske ledere er tydelige på retningen i 2018: De kommer til å satse stort på digital markedsføring.

Artikkelen ble opprinnelig publisert 23. november 2017, og er oppdatert til glede for nye lesere.

Høsten 2017 gjennomførte Leadify 'Den store undersøkelsen av B2B markedsføring og salg i Norge'. 

50 spørsmål ble besvart av hele 83 norske bedrifter. Over halvparten er toppledere (CEO) og andre ledere i toppledelsen (CXO). Nesten alle er fra virksomheter på B2B-markedet, i et bredt utvalg av bransjer.

Vi stilte en rekke spørsmål om:

  1. Hvordan driver norske virksomheter markedsføring og salg i dag?
  2. Hva planlegger de å gjøre i 2018?

Gikk du glipp av rapporten? Her er den:

Her får du noen smakebiter:

B2B-markedsføring i Norge anno 2017 

Har du mange ganger lurt på hvordan andre gjør det? I gjennomsnitt består marketing-miksen hos norske bedrifter av 8-10 virkemidler:

(Klikk for større versjon)

Topp 5 er:

  1. Nettsider – 92 prosent
  2. Sosiale medier – 76 prosent
  3. E-post – 64 prosent
  4. Kundearrangementer/-seminarer (lukkede) – 64 prosent
  5. Presentasjonsmateriell – 63 prosent

Blant de ti største er også Annonser i digitale medier, Søkemotorer, Bransjenettverk, Messer/utstilling og Foredrag. I gjennomsnitt består markedsførings-miksen hos norske bedrifter av 8-10 virkemidler.

Det er ingen bombe at B2B-markedet er mer konservativt enn andre. Likevel, det er litt spesielt at:

- Til tross for at B2B-kunder i stor grad søker informasjon i digitale kanaler, så foregår fortsatt halvparten av markedsføringen til norske bedrifter i tradisjonelle, ‘analoge’ kanaler.

Er norske bedrifter i utakt med egne kunder? Vi lar spørsmålet henge i luften.

Her kan du ta en 3-4 minutters helsesjekk på egen bedrift, og få noen kjappe tips fra Leadify i samme slengen:

Trender i digital B2B-markedsføring i 2018

Også B2B-markedet ser ut til å få et sterkt trendskifte. Her er de fem markedsaktivitetene norske ledere sier de kommer til å satse mest på (grønn pil) og minst på (rød pil) i 2018:

(Klikk for større versjon)

Legg merke til at samtlige fem aktiviteter som norske ledere vil prioritere høyest i 2018 er digitale:

  1. Nettsidene
  2. E-post
  3. Inbound marketing
  4. Synlighet i søkemotorer (SEO/SEM)
  5. Content marketing
Trenden er klar:
- Norske ledere på B2B-markedet kommer til å satse stort på digital markedsføring i 2018.


«Taperen» ser ut til å bli klassiske aktiviteter som annonser, kataloger og magasiner.

Anbefalt: Når B2B-kundens nye kjøpsreise snur B2B-salg og marketing på hodet

Hva synes du?

Er du overrasket av disse resultatene? Hvordan står det til i din bedrift? Skriv gjerne en kommentar nedenfor!

Her er hele rapporten, som vi håper gir deg verdifulle fakta, inspirasjon og innspill til strategier og planer – for at nettopp din virksomhet skal bli blant vinnerne i 2018 og årene fremover.

Klikk og last ned gratis i dag: