Skeptisk til at markedsføring er noe å satse på? Usikker på digitale løsninger? Tviler du på at deres gode, gamle kunder søker på nettet? Kikk på disse tallene og tenk en gang til.
Industribedrifter og andre selskaper på B2B-markedet som blogger genererer 67 prosent flere leads enn selskaper som ikke blogger, i følge HubSpot.
Dine potensielle kunder og leads har tilgang til internett og smarttelefoner selv langt til sjøs og til fjells. Sørg for å bli ledestjernen i din bransje som leverer den kunnskapen de leter etter.
Tips, les Bør din bedrift gripe muligheten til å bli bransjens tankeleder?
Inbound Marketing skaper kvalifiserte salgsmuligheter, altså kjøpeklare leads. Leder du potensielle kunder gjennom deres kjøper-reise, så vet du hvilke navngitte leads som er klare til å bli kontaktet og ikke. Noen av dem kommer til å kontakte dere på egen hånd. Herlig?
I følge HubSpot bruker 73 prosent Facebook i jobbsammenheng. Er dere ikke til stede der eller på andre sosiale medier, så betyr det i praksis at du lar mulighetene flyte forbi og rett i fanget på konkurrentene.
CMI forteller oss at 80 prosent av beslutningstakere foretrekker å motta informasjon i form av kunnskapsartikler i stedet for annonser. Hjelpsomme bloggartikler eller videoer fungerer mye bedre enn selgende og masete annonser.
Markedsføring med video øker sterkt, i takt med økt båndbredde både på faste linjer og mobil. I følge HubSpot ser 75 prosent av toppsjefer jobbrelatert video på nettet minst en gang per uke.
Les også: Video i markedsføring og salg B2B, funker det? (1:2)
Inbound marketing koster 62 prosent mindre enn tradisjonell (outbound) markedsføring, i de tilfellene det går an å måle (HubSpot). Inbound er en investering som i praksis betaler seg selv.
Mer om det i Hvor lønnsomt er Inbound Marketing og Salg i B2B?
I tillegg til å være rimeligere, genererer Inbound marketing 54 prosent flere leads enn tradisjonell markedsføring.
En godt gjennomført Inbound strategi rettet mot deres idealkunder (personas) har også betydelig høyere kjøps-sannsynlighet, altså hit-rate.
Les også Hva er Personas? Hvorfor er det så viktig i B2B-markedsføring?
B2B-kunder gjør i snitt 12 søk før de velger å klikke på deres hjemmesider (Impact). Ledere som sier at deres potensielle kunder ikke søker etter deres selskap på nettet, tar en høy risiko.
Fordypning: Timing betyr alt: Hvordan komme riktig inn i B2B-kundens kjøps-reise?
Et skikkelig CRM-verktøy redder dagen for både marketing og salg. De vil umiddelbart få vite når en potensiell (ukjent) kunde besøker dere og viser gjentatt interesse. Dere har full kontroll gjennom hele prosessen og får vite nøyaktig når og hvordan det er riktig (for kunden) å engasjere dere.
Les også: Hvor mye tid stjeler et tungvint CRM-system fra en selger?
Potensielle kunder (leads) som blir fult opp på riktig måte gjennom hele sin kjøps-reise ender opp med å kjøpe 47 prosent mer gjennom hele sitt kundeforhold (Impact). Det krever en del innsats og systematikk, men lar seg langt på vei automatisere. Gevinsten er stor, i form av tillit og sterke relasjoner.
I samarbeid: MarkedsPartner og HubSpot