De fleste markedssjefer bruker lite tid på statistikker fra nettsidene. Kanskje en gang hver måned sjekker de hvilke kilder trafikken kommer fra, antall besøkende og sidevisninger.
De burde sjekke bounce rate og gjennomsnittlig lesetid ukentlig. Begge to er svært verdifulle nøkkeltall.
I motsetning til trafikktall, er bounce rate og gjennomsnittlig lesetid veldig gode indikatorer på om sidene er brukervennlige.
Begge nøkkeltallene gir dypere innsikt i hvordan besøkende på nettsidene faktisk navigerer rundt og konsumerer innholdet på nettsidene deres.
Fluktfrekvens måler hvor mange som har besøkt en nettside uten å gå videre til en annen side:
«Prosentandelen besøkende på en nettside som forlater siden, uten å klikke på noe eller besøke andre sider på nettstedet»
Et eksempel er en person som finner en av dine bloggartikler i et søk på Google, leser artikkelen og forlater siden umiddelbart etterpå.
Denne er mer selvforklarende:
«Gjennomsnittlig tid alle besøkende oppholder seg på en spesifikk nettside»
Det er en god indikator på om folk faktisk leser innholdet på siden. Hvis gjennomsnittlig lesetid for denne bloggartikkelen er 20 sekunder, så er det grunn til å tro at de færreste leser den.
Anbefalt: Kunden skal stå i sentrum for en blogg på B2B-markedet, ikke dere.
En grei pekepinn er at fluktfrekvensen bør være under 40-50 prosent og aldri over 60-70 prosent. En slik regel kan være et greit utgangspunkt, men du bør gjøre spesifikke vurderinger for dine sider.
Her er innspill til en enkel 5-punktssjekk:
Fluktfrekvens og gjennomsnittlig lesetid kan variere mye, avhengig av hvilken funksjon siden har i et konverteringsløp. Eksempel:
Sjekk ut; 4 enkle steg: Hvordan generere flere leads og øke salget?
Hvis den aktuelle siden er et frittstående og helhetlig stykke innhold med få lenker til annet stoff, så kan en fluktfrekvens på 60 (relativt høyt) være ganske bra. Men hvis den aktuelle siden er en inngangsside med mange lenker til f.eks. produktsider, så er en fluktfrekvens på 60 dårlig.
Bruk samme prinsipp når du vurderer resultatene på gjennomsnittlig lesetid: Ideelt sett bør lesetiden være lang (minst et par minutter) på en bloggartikkel eller andre rikholdige sider.
Test selv; hvor lang tid bruker du på a) å skumme siden og b) lese den skikkelig? Målet ditt bør ligge et sted i dette intervallet.
Sider som rangerer høyt i Google og andre søkemotorer kan ha relativt høy fluktfrekvens, sammenlignet med andre sider. Årsaken er at den aktuelle siden sannsynligvis gir svaret som leseren er ute etter, for deretter å gå videre til andre nettsteder eller dypere søk på Google.
Det samme fenomenet kan inntreffe med sider som er mye delt i sosiale medier. Slik trafikk har en tendens til å være motivert av mer overflatisk interesse, enn et ønske om å undersøke selskapet og deres produkter og tjenester i dybden. Derfor kan fluktfrekvensen på trafikk fra sosiale medier være noe høyere enn ellers, uten at det nødvendigvis er et problem.
Mange nettsider har mest trafikk fra mobil. I andre bransjer er det desktop som fortsatt dominerer trafikken. Hvis dere har høy andel mobil, så kan det gi relativt høy fluktfrekvens, sammenlignet med desktop. Folk er mer utålmodige, når de scroller med smarttelefonen. Dette understreker hvorfor mobiltilpassede nettsider er så viktig.
Les også: Prioriter alltid mobil først når du skal markedsføre B2B. Alltid!
Dersom du har veldig høy fluktfrekvens og ingen av punktene ovenfor er relevante, så kan det skyldes feil som du ikke ser i statistikkene. Det kan være brutte lenker (404 feil) eller at metabeskrivelsen på den aktuelle siden ikke stemmer overens med innholdet.
Da bør du trolig gå noen hakk dypere:
Tips: Sliter du med en 'teknisk' nettside og blogg som ingen leser?
Kom du et steg videre, med økt innsikt i hvordan nettsidene deres fungerer? Skriv gjerne dine innspill i kommentarfeltet nedenfor.
Foto: Noah Silliman på Unsplash