ERP og CRM er viktige forretningssystemer i moderne virksomheter. Mange ledere blander de to begrepene. Særlig når de tror at de kan få et 'fullverdig CRM' som en modul i ERP-systemet. Her får du vite det viktigste, så du kan velge riktig og åpne muligheten til å høste store gevinster for selskapet ditt.
I denne artikkelen får du:
Disclaimer: Vi gjør oppmerksom på at Leadify er HubSpot-partner, en programvareleverandør av blant annet CRM. I denne artikkelen ønsker vi på en mest mulig nøytral måte å belyse et grunnleggende valg som mange selskaper står ovenfor, med valg av CRM-system - uavhengig av om HubSpot skulle være en av flere aktuelle løsninger for dine behov.
Innholdet er oppdatert september 2025.
CRM betyr Customer Relations Management. Når vi snakker om CRM, så mener vi vanligvis CRM-programvare, eller CRM-system.
CRM er prosesser og systemer for å håndtere en bedrift sin kommunikasjon med eksisterende og potensielle kunder, altså prospects og leads - på tvers av marketing, salg og kundeservice.
På 1990- og 2000-tallet var "CRM" noe salgsavdelingen drev med. Salgsprosjekter rettet mot kjente kunder (prospects) som selger hadde kartlagt, oppsøkt og jobbet inn. Da var CRM ofte bare “kontaktlister med rapporter".
Før internett, Google-søk, mobiltelefoner og 5G måtte en B2B-kunde snakke med en B2B-selger tidlig i sin kjøpsprosess, for å orientere seg om ny teknologi, produkter og priser på markedet
Fra 2010- og 2020-tallet er "CRM" noe som dekker hele kjøps- og kundereisen: Fra en potensiell kunde (lead) vurderer ulike løsninger og aktuelle leverandører (dere), går i dialog med selger, blir kunde og gjennom hele kundeforholdet.
CRM har i dag innebygget AI (for salgstekster, prediktiv scoring av leads, chatbots osv.). CRM har beveget seg fra system til økosystem, en komplett 'customer platform' som integrerer salg, marketing og kundeservice.
Hvorfor har CRM utviklet seg så mye de siste 25 årene? På 2020-tallet har en stor del av kundens kjøpsreise blitt digital, særlig den første delen - med mye research på aktuelle løsninger, priser og leverandører. Å være til stede digitalt er viktig for salget. Selgeren sin jobb er fortsatt viktig, men flyttet til senere i prosessen.
Etter internett, Google-søk og generativ AI som ChatGPT snakker B2B-kunder med B2B-selgere først sent i sin kjøpsprosess, og da for å forhandle en løsning de langt på vei kjenner godt fra før
Et moderne CRM-system kan altså organisere, automatisere og samkjøre hele total-innsatsen på markedsføring, salg og kundeservice, i en og samme løsning.
Kort sagt:
Et moderne CRM-system er en alt-i-ett løsning for kundekommunikasjon og kundedata, i stedet for at markedsavdelingen, salg og kundeservice skal ha (minst) tre forskjellige systemer for å håndtere kontakten med en og samme kunde. CRM er "front office".
Les også: Last ned gratis guide for ledere: Din guide til vekst med CRM.
Eksempler på moderne CRM i praksis:
Fra 2000- til 2020-tallet har altså CRM utviklet seg fra å være et "silo-verktøy" for salg, til en komplett plattform for å designe og levere alle deler av kjøps- og kundeopplevelsen, fra A til Å.
Tenk på CRM i dag som en sirkulær tidslinje, et slags hjul 👉:
Prosessene i et CRM-system starter ofte med å identifisere hittil ukjente potensielle kunder (prospects) som typisk oppdager dere i digitale kanaler som nettsidene, søkemotorer som Google eller ChatGPT, eller sosiale medier som LinkedIn. Det kalles ofte "nysalg".
Det kan også være eksisterende kunder med potensielt nye oppdrag (prosjekter) som dere ennå ikke vet om. Det kalles ofte "mersalg" eller "oppsalg"/"kryssalg".
Det er mulig å identifisere hvem disse er, gjennom handlinger på nettsidene som å laste ned innhold, abonnere på nyheter, chatte eller andre ting.
Slik blir det mulig å følge opp de mest interessante salgsmulighetene (leads) digitalt, i den tidlige 'oppdage- og bli-kjent-fasen'. Noen av disse vil dere klare å modne frem og lede gjennom en salgsprosess og inngå et kundeforhold.
Tips: Hvordan få flere leads med verktøy for CRM, automatisering og CMS?
Når kundeforholdet er etablert gjelder det å gjøre kunden mest mulig fornøyd med leveransen, blant annet gjennom god service og kundesupport.
Nå er sirkelen sluttet og 'CRM-hjulet' tilbake til start:
Dermed øker kunden sin verdi og levetid (LTV/levetidsverdi) for dere. Les mer om Levetidsverdi under punkt 9 i denne artikkelen.
Eksempler på CRM-systemer: SuperOffice, Salesforce, Pipedrive, HubSpot, Marketo og mange flere.
Les også: Hvordan sette opp et CRM-system og lansere med suksess?
ERP betyr Enterprise Resource Planning. Når vi snakker om ERP, så mener vi vanligvis ERP-programvare eller ERP-system.
Et moderne ERP-system kan brukes til å øke effektiviteten i de interne forretningsprosessene, først og fremst innad i din bedrift.
På 1990-tallet ble ERP-systemer primært brukt til å digitalisere kjerneprosesser. Systemene var tunge, komplekse, og krevde store on-premise installasjoner.
På 2020-tallet er moderne ERP-systemer flyttet til skyen, de er modulbaserte, API-drevne og AI-assisterte (for driftsprognoser, lageroptimalisering, finansanalyse). Likevel har ikke ERP hatt samme innovasjonstempo som CRM.
Et ERP-system kan altså brukes til å organisere, automatisere og samkjøre innsatsen på tvers av avdelinger som økonomi, finans og regnskap, lagerstyring, logistikk og innkjøp, produksjon, personal og lønn, prosjekter, salgsoppfølging og analyse.
Kort sagt:
Et moderne ERP-system er en alt-i-ett løsning for så godt som alle interne forhold i driften av en virksomhet i stedet for at produksjonsavdelingen, finans, logistikk og andre avdelinger skal ha flere systemer for å håndtere den daglige driften. ERP er "back office".
I likhet med CRM gir ERP mulighet for rask deling av standardisert informasjon gjennom alle avdelinger. Ansatte legger inn informasjon i ERP-systemet, og skaper et øyeblikksbilde av driftssituasjonen i hele bedriften.
Problemer innenfor ett område vil generere varsler i andre områder som kan bli berørte. Dette lar de ulike driftsavdelingene ta høyde for problemer før det faktisk blir et problem i den aktuelle avdelingen.
Kort sagt, når du lar virksomheten dele og ta i bruk disse dataene, gir ERP en metode for å effektivisere forretningsprosesser over hele linjen.
Eksempler på ERP-systemer: Visma, Oracle, 24seven office, Microsoft Dynamics, SAP og mange flere.
Likheten mellom CRM og ERP er at begge deler handler om å øke bedriftens lønnsomhet. Men der slutter egentlig likhetene: ERP- og CRM-systemer er to fundamentalt forskjellige tilnærminger for å øke lønnsomheten.
Kort og enkelt;
Så ... hvilken vei skal du gå?
Nøkkelspørsmålet er: Hva er målet ditt?
Helt grunnleggende:
Der CRM handler om å 'kommunisere med kunden', så handler ERP om å 'styre virksomheten' - din bedrift.
Mange ledere tror at de kan få fullverdige ERP og CRM i ett og samme system, så lenge ERP-systemet har en CRM-modul for marketing, salg og kundeservice. Mange ERP-systemer har nettopp det.
Da blir spørsmålet:
Vil man få et komplett CRM-system ved å investere i CRM-modulen i et ERP-system?
Noen ganger er svaret "ja". Oftest er svaret "nei".
Uten å gå i detalj i denne artikkelen, så vil du raskt merke at en CRM-modul i et ERP-system ikke er i nærheten av å levere det et moderne CRM-system kan, som for eksempel Salesforce, HubSpot eller Marketo.
En CRM-modul i et ERP-system kan for eksempel ikke brukes til å:
Det kan bare et moderne, fullverdig CRM-system hjelpe dere med.
Enkelte selskaper har såpass avanserte behov at de faktisk bruker to CRM-systemer, som for eksempel HubSpot CRM og Salesforce CRM i kombinasjon. Det understreker poenget.
Oppsummert:
Konklusjon: Skal du ha vekst og økte inntekter, så er svaret CRM. Løsningen er som regel ikke CRM-modulen i et ERP-system.
Mer om valg av CRM-løsninger:
Bilde: LinkedIn Sales Navigator på Unsplash