Tenk: Du er administrerende direktør (CEO) for en bedrift som har planer om vekst, til tross for et tøft marked. Derfor ønsker du å ansette en ny markedssjef. Hva skal du lete etter?
Du har altså erkjent behovet for å ha en markedsavdeling. Å ansette en markedssjef er det første grepet du tar, for å etablere en ny og sterkere plattform for vekst i hele bedriften.
Du skal ha cred for at du tenker slik. Ikke alle ledere gjør det. Du er i forkant.
Du har forstått at når kampen om B2B-kundene starter på nettet, så kommer markedsavdelingen til å bli bedriftens nye superselger.
Så kommer spørsmålet:
- Hvilke kvaliteter og kvalifikasjoner bør bedriftens første markedssjef ha?
La oss starte med de tre fundamentale oppgaver som markedsavdelingen skal løse:
Det er en fulltidsjobb, for å si det forsiktig. Dermed er det avgjørende at du klarer å finne en person som mestrer alle de tre oppgavene.
Dette skal du lete etter:
Å bygge opp en helt ny markedsfunksjon krever gründeregenskaper, det vil si - både vite hvor man vil, lage en konkret plan og deretter iverksette.
For eksempel, Markedssjefen må ta stilling til hva slags hovedmål for markedsføring bedriften trenger. For de fleste bedrifter på B2B-markedet vil hovedmålet til avdelingen være å generere leads.
Så må det meisles ut en strategi og plan deretter.
Vedkommende kan ikke bare være strateg bak et skrivebord. Hun må være i stand til å sette strategi ut i praksis, lage gode rutiner og levere på alle de tre fundamentale oppgavene til avdelingen (ovenfor).
Det holder ikke at hun er en god bruker av verktøy, hun må klare å bygge dem opp fra bunn av.
Les også: Trenger din bedrift markedsføring?
CRM-systemer som HubSpot og tilsvarende er svært brukervennlige og krever i seg selv liten teknisk forkunnskap.
Men fagfeltet er relativt teknisk likevel, fordi operativ markedsføring i dag er drevet av data. Alt er målbart og de flinkeste er de som klarer å se mønstre i hvordan ulike aktiviteter har forskjellig effekt (ROI).
Derfor må Markedssjefen være i stand til å lage en komplett modell for hvilke kundedata bedriften trenger å samle inn, analysere og benytte disse dataene til å automatisere kommunikasjonen.
Tips: Timing betyr alt. Hvordan komme riktig inn i B2B-kundens kjøpsprosess?
Den nye Markedssjefen kan ikke gjøre alt alene, men må jobbe tett sammen med resten av organisasjonen – som ikke har markedsbakgrunn.
Det er ganske krevende, blant annet fordi 'alle' har sterke meninger om marketing, men veldig ulikt ståsted og kunnskapsnivå.
Derfor må hun være god til å lede arbeidsmøter, flink til å bruke eksterne partnere (byrå m.m.) riktig, og være en racer til å forenkle bedriftens kommunikasjon – helt ned til den berømte ‘elevator pitch’, som i en setning formidler effektivt kundeverdien av bedriftens tjenester og produkter.
Hva skal du se etter? En person som er litt over gjennomsnittlig kreativ.
Les også: Hvordan markedsføre og selge 'kjedelige' produkter i oljebransjen?
Som eneste ansatte på avdelingen må Markedssjefen være svært fleksibel i arbeidshverdagen, i den forstand at hun må kunne dukke ned i detaljerte oppgaver og løse dem effektivt, samtidig som hun beholder overblikket.
Nøkkelen er å ansette en som er akkurat passelig erfaren, det vil si rundt 5 år. Ikke så erfaren at hun vegrer seg for å jobbe - få skitt under neglene. Men tilstrekkelig erfaren og selvstendig, til at det ikke blir noe problem å prioritere i den lange køen av oppgaver.
En vakker dag kommer behovet for å ansette flere. Som beskrevet i dette blogginnlegget, så er de tre neste som bør ansettes:
Den nye Markedssjefen bør ha klare tanker om hvem hennes etterfølgere bør være, og være såpass vekstorientert og offensiv at hun ansetter disse i forkant av at behovet oppstår.
Og helt til slutt, markedssjefen skal selvfølgelig ha en plass ved bordet i bedriftens øverste ledergruppe.
Lykke til!