Er alt innhold på nettsidene deres skreddersydd for å generere leads og salgsmuligheter? Med hånden på hjertet kan de fleste neppe svare ‘ja’ på dette spørsmålet.
Her får du en enkel sjekkliste med tips for å skape bedre resultater.
Nesten 35 prosent av B2B-selgere synes det er vanskelig å finne nye prospects og leads. Over 50 prosent synes det er vanskelig å komme tidlig nok inn i sin potensielle kundes kjøpsreise.
Les også: Hva er det vanskeligste i B2B-salg?
Derfor er det viktig å legge seriøs innsats i å generere leads fra all trafikken på nettsidene, når dere for eksempel:
Det er gylne muligheter til å skape salgsmuligheter for selgerne deres. Slik gjør du:
Mange synes at det de lager selv er veldig bra. Er det egentlig det? For at en tekst skal være egnet til å generere leads, så må flere ting klaffe:
Les også: Godt språk skaper tillit i B2B-markedsføring
For at kvaliteten skal bli god nok, så er du vanligvis avhengig av å koble fagfolk som kan det tekniske og markedsavdelingen som kan skrive.
Har du ikke gode fagfolk som kjenner kundenes kunnskapsnivå, så er risikoen stor for at det faglige innholdet i teksten blir for lett – eller motsatt, for krevende.
Du har 5-10 sekunder på å fange oppmerksomheten hos dine potensielle lesere, når de skummer gjennom e-posten eller LinkedIn-feeden. Lykkes du ikke da, så går ditt potensielle lead en annen vei.
Overskriften må fange oppmerksomheten, være tydelig og relevant. Du må fortelle hva leseren kan forvente. Innholdet er nødt til å stemme overens med forventningen du skaper i overskriften.
Ingenting irriterer mer enn lokke-overskrifter om «ny teknologisk revolusjon», som ikke holder det de lover.
Anbefalt: Bli synlig i Google: Små endringer i overskriften gjør stor forskjell
En ingress er det første avsnittet etter overskriften. Det samme gjelder på en video. Tenk at ingressen er teksten som bygger bro mellom overskriften og innholdet. Broen må bære godt, og det må være tydelig hvor den leder hen.
Gjør ingressen enkel og tydelig. Du må få frem hovedpunktene du ønsker å formidle. Les ingressen i denne bloggartikkelen. Den er enkel og tydelig:
Dette får du svar på i løpet av tre korte setninger.
Hvis du glemmer metatekst, eller du bare skriver dem i blinde, så går du glipp av muligheter til å generere leads og kunder.
Metatekst er nesten det samme som ingressen, men den viser ikke i selve artikkelen. Metateksten har ett, enkelt formål: Det er de 2-3 korte setningene som viser i søkeresultatet på Google, rett etter tittelen (overskriften).
Metateksten skal selge inn selve artikkelen. Målet til metateksten er at du skal klikke. Du har 320 tegn til rådighet, så ordene du velger må være konkrete, direkte og oppfordre til handling.
For at din artikkel skal bli funnet av potensielle kunder som leter, så er det viktig at du forstår hvilke nøkkelord de bruker når de søker på Google, YouTube, LinkedIn og andre steder. «Vedlikehold av rørsystemer» for eksempel.
Nøkkelordet i teksten du nå leser er «generere leads». Ganske smalt, for det er ikke mange som googler etter det. Til gjengjeld, så har de en klar intensjon. Så hvis denne teksten blir funnet, så er det ganske sannsynlig at de vil ha nytte av å prate med oss.
Men tilbake til saken: Nøkkelordene må du bruke i overskriften, i adressen (URL’en), metateksten og i selve teksten. Men ikke overdriv! Teksten må flyte fint. Du skriver først og fremst for mennesker – ikke søkemotorer.
Tips: Synlig på Google: Hva er forskjellen på SEO og SEM?
Sørg for at det finnes delingsknapper for sosiale medier og e-post i alt innhold. Forbløffende mange selskaper (eller byråene deres) glemmer dette. Det er dumt, for innhold som blir delt av andre har veldig høy verdi.
Tenk selv: Du stoler mer på dine venner og kollegaer som deler en artikkel, enn når forfatteren deler den samme artikkelen.
For å generere leads trenger du en mekanisme som får din potensielle kunde til å identifisere seg, i bytte mot verdifull informasjon. Det vanligste er å lage en slags banner (en call-to-action), som leder besøkende til en landingsside for å fylle ut et skjema.
Det er også viktig at innholdet på landingssiden stemmer med artikkelen. Har du blogget om «svake punkter i et rørsystem» så er det veldig bra å tilby sjekklisten «vedlikehold av rørsystemer», men ikke «ABC i sterkstrømselektro».
Til sist: Sørg for at det er enkelt for leseren å fylle ut skjema. Be om akkurat nok opplysninger, som e-post, navn og gjerne stillingsbeskrivelse. Helst ikke mer. Verdien du leverer må stå i stil med det du ber om å få tilbake fra leseren, med god margin.
Hvor mange av disse syv tipsene hadde du gjennomført på nettsidene deres fra før? Har du kanskje tips om flere? Skriv gjerne en kommentar nedenfor, det blir vi ekstra glade for!