I nesten alle bransjer er det knallhard, global konkurranse. Leverandørene er kliss like. Det er enkelt for kunden å bytte deg ut. Hvordan ser din ideelle kunde ut, altså drømmekunden? Når du skal bruke tid og penger riktig i salg, så er idealkunden det første du må vurdere.
Dette handler om å definere tydelig hva dere skal være gode på. Hva skal skille dere ut, fra alle de andre? For eksempel:
- Et elektrofirma: Skal de levere full pakke (EPCI) eller bare installasjon (I)?
* EPCI = vanlig begrep i oljebransjen: Engineering, Procurement, Construction and Installation
Det andre du må gjøre, er å være tydelig på hvem dere skal være gode for:
- Elektrofirmaet: Skal de konse 100 prosent på olje og energi? Eller også all annen industriell B2B, inkludert landbasert? Hva med offentlig sektor? Forsvaret?
Uansett hva svaret måtte være, så er det viktig å ha et klart svar. Ellers blir du lik alle andre. Og hva skjer da, siden vi snakker B2B? Du må konkurrere på ett parameter: Pris.
Det ønsker du ikke.
Den store kundesøkelsen av B2B Markedsføring og Salg i Norge i 2017 viste at en selger sin utfordring nummer 1 er å komme i inngrep med nye kunder, tidlig nok i kjøpsprosessen.
Du har alt å vinne på å gå mot de rette kundene - og droppe alle andre.
Når du lager en profil på din idealkunde, så blir resultatet en salgsstrategi som forteller deg og salgsteamet hvem som er dine beste prospects - og ikke.
Din ideelle kunde er det første kriteriet du må vurdere, når det dukker opp et nytt lead eller salgsmulighet - slik at dere har maksimal sjanse til å vinne.
Les også: Hva er lead scoring? Slik fikser du kvalitets-leads til salg.
Med en god kundeprofil har du også et flott utgangspunkt for å lage markeds- og salgsmateriell som kommuniserer best mulig med deres målgruppe.
Det vil igjen gi et godt fundament for bedre salg, som vil spare dere for tid og penger:
Det beste er å starte med de beste kundene du allerede har.
Dine beste kunder er trolig de som du tjener best på, rett og slett fordi disse kundene ser størst verdi i produktene og tjenestene dine. De beste kundeforholdene bygger på vinn-vinn situasjon.
Let etter din idealkunde med å stille disse spørsmålene:
Nå skal du snu spørsmålene, til hvilken verdi kundene har for deg:
Ingen kunder scorer høyt på alt dette. Men du ser ganske raskt konturene av din ideelle kunde - hva slags selskaper som skiller seg positivt ut.
Hva handler dette om, til syvende og sist? Relasjoner. At folk kjøper av folk.
Business er som alle andre forhold mellom mennesker. Jo bedre du forstår hvilke kunder som er best for dere, jo bedre forutsetninger har du for å gjøre kundene fornøyde. Gjør du det, så skal du bare se at de tenker på deg som deres ideelle leverandør.
Lykke til!