E-postmarkedsføring: Slik bygger du e-postliste med høy kvalitet
På jobben foretrekker de fleste av oss e-post som kommunikasjonsform. Selv om e-post er populært, så er ikke uønsket reklame velkomment i innboksen - særlig ikke etter GDPR. Men det er fullt mulig å bygge en stor og god liste av mottakere som ønsker e-post fra deg.
E-post er faktisk en av de viktigste og mest effektive formene for markedsføring blant virksomheter på B2B-markedet. Men effekten faller dramatisk dersom din e-postliste over mottakere har dårlig kvalitet.
Les gjerne: E-postmarkedsføring: Fortsatt viktig, eller utgått på dato?
De beste listene består av mottakere som selv har meldt seg aktivt på som abonnent av dine e-poster, i motsetning til kjøpte e-postlister.
Selv om det tar tid å bygge en mottakerliste organisk på denne måten, så er det verdt innsatsen:
- Dine e-poster når i større grad frem til mottakerne sine innbokser, fordi ditt firmadomene får et godt rykte hos ISP- og spamfilter-leverandørene
- Frivillige abonnenter har en langt høyere tendens til å åpne og lese e-postene du sender
- Du er trygt innenfor de nye GDPR-reglene
Her er noen tips du kan iverksette i dag:
1. Skriv bloggartikler og innhold med høy kvalitet
Dette er selve grunnmuren: Du er nødt til å ha noe attraktivt å by på.
Å publisere innhold som er faglig interessant for dine B2B-kunder er en glimrende måte å trekke til seg oppmerksomheten også hos potensielle kunder.
Sørg for at du i alle bloggartikler tilbyr en enkel måte for leseren å abonnere på oppdateringer på e-post når dere publiserer nye bloggartikler.
Det virker også veldig sterkt når en kollega anbefaler en bloggartikkel til en annen kollega. Sørg for at alle bloggartikler og e-poster har delingsknapper for sosiale medier og e-post.
Anbefalt: Hva er god e-post markedsføring for B2B-selskaper?
2. Abonnements-kryss i kontaktskjema
Dere har sikkert «kontakt oss» skjema og andre skjema mange steder på nettsidene. Hva med å legge til en enkel avkryssingsboks for e-postabonnement i alle skjema?
Bare pass på at boksen IKKE er avkrysset på forhånd, men vis besøkende respekt og la dem selv aktivt velge å abonnere.
3. Del kvalitetsinnhold i sosiale medier
Men kvalitetsinnhold mener vi fagartikler fra bloggen din, videoer og annet nyttig innhold som hjelper dine potensielle kunder – ikke reklame, det er minst like uønsket der som andre steder.
Sosiale medier som LinkedIn er en av de tre viktigste kildene til informasjon når B2B-kunder gjør innkjøp, ifølge Den store undersøkelsen av B2B-markedsføring i Norge, 2017.
LinkedIn og andre sosiale kanaler gir ikke bare stor spredning av ditt budskap hos viktige målgrupper, det er også en måte å trekke til deg flere abonnenter på e-post.
4. Lenke til bloggen i ansatte sin e-postsignatur
Tenk hvor mange e-poster dine kollegaer sender hver dag? Det kan du utnytte til å legge inn en lenke til bloggen deres, nederst i e-postsignaturen.
Det er både en måte å spre det gode faglige innholdet på bloggen, samtidig som det blir enkelt å abonnere på e-poster ved nye bloggartikler.
5. Abonnements-knapp nederst på nettsidene
I dag er det vanlig å ha navigasjonslenker i seksjonen nederst på nettsidene (footeren). Det er mange besøkende som faktisk har for vane å bla seg rett til bunns på alle nettsider de besøker, for å finne det de leter etter.
Dette kan du utnytte. Legg inn et felt for e-postadressen og knappen «abonner» - enkelt og greit.
6. Husk “offline” verving av abonnenter
De fleste bedrifter på B2B-markedet deltar på minst et par messer eller holder seminarer og andre events i løpet av året. Her har du minst to muligheter til å rekruttere organiske abonnenter til e-postlisten din:
- Samle visittkortene og send en e-post i etterkant, med tilbud om å abonnere
- Lag en landingsside med skjema som dere har oppe på en laptop eller nettbrett, hvor dere tilbyr abonnement til besøkende
Å bygge e-postliste for markedsføring på denne organiske måten er ikke det enkleste, men det er ikke tvil om at det er en god investering som gir de beste resultatene over tid.
E-postmarkedsføring er en ingrediens i Inbound Marketing, som du kan lese mer om i denne guiden:
KOMMENTARER