10 bud for digital markedsføring
De er kanskje ikke skrevet i stein, men vi går rett på sak!
Sitter du oppe om nettene og tenker på hvordan kundene dine skal finne deg på Google?
Ønsker du å spille dine selgere så godt som mulig? Det vil si, salgskvalifiserte leads som plasserer de helt alene med keeper, som om du var Kevin de Bruyne og de Erling Haaland?
Her har du 10 bud for deg som vil ta din bedrifts digital markedsføring til nye høyder!
Digital markedsførerens 10 bud
- Kundens Digitale Førsteinntrykk:
Kundens kjøpsprosess starter nesten alltid online. I B2B-segmentet starter 90% av kunder sin kjøpsreise med et søk på nettet. Det er derfor viktig å optimalisere din digitale tilstedeværelse for å fange opp disse tidlige søkerne.
Les også: B2B-kundens nye kjøpsreise - Fra Selger til Kjøpermakt:
En betydelig andel av B2B-kjøpere utfører grundig research online FØR de tar kontakt med en selger. Det er rapportert at 41% av B2B-kjøpere alltid leser minst 3 stykker innhold FØR de kontakter en selger. B2B undersøkelsen for 2024 viser at B2B kunder som deltar i innkjøp av tjenester og produkter på jobben anser selgere som bare den sjette viktigste kilden til informasjon i forbindelse med kjøp. Faktisk er det slik at hele 60% av B2B-kjøpere tar sin endelige kjøpsbeslutning basert utelukkende på digitalt innhold! Du må derfor sørge for å være synlige og engasjerende på plattformer hvor potensielle kunder selv søker informasjon.
Les også: Vil B2B-kunder heller snakke med ChatGPT enn en selger? - Synlighet på Nett:
Å være synlig på Google er ikke bare et valg, men en nødvendighet. Statistikk viser at organiske søk står for 76% av sporbar B2B-nettstedstrafikk. De tre øverste organiske søkeresultatene på Google mottar mer enn to tredjedeler (68,7%) av alle klikk på søkesiden, og det første organiske søkeresultatet mottar i gjennomsnitt 19 ganger flere klikk enn det øverste betalte søkeresultatet.
Les også: Hvordan bli funnet på Google - Sanntids Innsikt i Kjøpsatferd:
Ved å bruke teknologi til å overvåke og analysere digital atferd i sanntid, kan du få verdifull innsikt i potensielle kunders interesser og kjøpsintensjoner. Dette gir en stor fordel i å tilpasse markedsføringstiltakene.
Eksempel:Kjell søker på Google etter «leiekontrakt for fullservice kontorlokaler». Han klikker på en lenke i søkeresultatet, som sender ham til nettside om leiekontrakter. Kjell leser fire forskjellige artikler nøye, før han forlater nettstedet.
Kjell sin digitale atferd forteller at han har en åpenbar kjøpsintensjon. Han har allerede brukt mye tid på Finn, meglere og andre bransjeaktører. Nå har Kjell behov for å lære mer om kontrakter, planen er å leie (ikke kjøpe) og høy servicegrad er et viktig kjøpskriterie.
Hvis vi klarer å finne ut hvem han er og deretter tilpasse vår kommunikasjon til atferden hans, så øker vi sjansene formidabelt for å få Kjell som kunde.
Tilgjengelig teknologi setter deg i stand til dette.
Les også: Hvordan få flere leads med Verktøy for CRM, automatisering og CMS? - Samspill mellom marked og salg:
Effektiv digital markedsføring krever et tett samarbeid mellom markedsførings- og salgsavdelingen.
Marked sitt ansvar er å generere kvalifiserte leads. De kommuniserer aktivt med leads, i tråd med strategien bedriften har lagt opp. En kvalifisert lead (en person) er allerede interessert i dere og interessant for dere. En god, potensiell kunde altså.
Salg sitt ansvar er da å gjøre kvalifiserte leads til kunder. De bruker kun tid på salgskvalifiserte leads. Det er effektivt og en mye bedre opplevelse for kunden, enn å bli forstyrret ut av det blå.
Les også: Hvordan lage markedsbudsjett for å satse på inbound markedsføring og salg? -
Teknologi for sporing av brukeratferd:
Investering i programvare som sporer brukeratferd, for eksempel HubSpot, Marketo eller Eloqua, er kritisk. Dette gir muligheten til å samle og analysere data for bedre målrettet kommunikasjon og effektiv konvertering av leads.Kort fortalt så kan du:
🔎 Følge hva kundene gjør på nettstedet ditt.
ℹ️ Bruke denne informasjonen for å kommunisere bedre med dem.
👉 Gjøre nettstedbesøkende til potensielle kunder (leads) ved å spore deres adferd fra første besøk, fyller de ut et skjema, vet du mer om dem.
📈 Jobbe med disse leadsene til de er klare for salg, ved å bruke kombinert data for målrettet kommunikasjon.
Les også: Hvor mye tid stjeler et tungvint CRM-System fra en selger? - Investering i digitale kanaler:
Å eie dine digitale kanaler gir kontroll over brukerdata og mulighet for mer målrettet kommunikasjon. Kvalitetsinnhold på egne kanaler er en investering som vokser over tid, i motsetning til betalte annonser som forsvinner etter en stund. Hvert stykke innhold blir en verdifull ressurs som fortsetter å levere verdi uten ekstra kostnad.
Les også: Hva er CMS (Content Management System)? - Bygg kvalitetsinnhold:
Fokuser på å produsere innhold som hjelper potensielle kunder gjennom deres kjøpsprosess. Denne oppbyggende tilnærmingen er mer effektiv enn tradisjonell reklame. Statistikk for 2024 avslører at innholdsmarkedsføring kan spare opptil 62% mer og generere tre ganger flere leads sammenlignet med tradisjonell markedsføring. På spørsmålet «Hvilken markedsføring skal dere gjøre mer av i 2024?» under b2b undersøkelsen, var content marketing, sosiale medier, inbound marketing, søkemotorer (SEO/SEM/Google ads) og nye/bedre nettsider de fem mest populære svarene.
Les også: Hvordan få innholdet på nettsiden til å generere leads? - Forstå og bruk personas:
Å forstå hvem du kommuniserer med i bedriften, enten det er en teknisk direktør, er drilling engineer eller en CEO, er avgjørende. Tilpass innholdet til de ulike personas for å sikre at meldingen din resonnerer. 52% av B2B-kunder kan bytte merker hvis en bedrift ikke personliggjør kommunikasjonen.
Les også: Hva er Personas? - Riktig timing i kjøpsprosessen:
Med riktig programvare kan du identifisere hvor potensielle kunder befinner seg i kjøpsprosessen og tilby relevant innhold til rett tid. Med innsikt i Personas kan dere hjelpe dem videre med innhold som svarer på deres spørsmål og utfordringer.
Dette er å drive så positiv markedsføring at kundene oppsøker dere. Det er markedsføring som kundene selv ønsker og salgsavdelingen din kan bruke tiden sin på kunder som allerede har vist interesse.
Les også: Hvordan komme riktig inn i B2B-kundens kjøpsreise
Men hva med AI?
Det er ikke til å unngå at AI har blitt en del av digital markedsføring av 2024.
Statistikk fra Content Marketing Institute viser at tre av fire B2B-markedsførere bruker generative AI-verktøy.
Så, hvordan bruker innholdsmarkedsførere verktøyene i dag? Omtrent halvparten (51%) bruker generativ AI for å brainstorme nye temaer. Mange bruker verktøyene til å forske på overskrifter og nøkkelord (45%) og skrive utkast (45%). Færre sier de bruker AI for å skissere oppgaver (23%), korrekturlese (20%), generere grafikk (11%) og lage lyd (5%) og video (5%)
I tillegg viser B2B undersøkelsen at 21% av B2B-innkjøpere har begynt å ta i bruk generativt søk (AI/KI) i forbindelse med jobben sin. Det betyr at dine kunder har allerede startet å benytte AI/KI i sin kjøpsreise.
Det viktigste steget DU kan ta nå er å tilpasse deg denne utviklingen ved å komme i gang!
Sjekk ut: Hvordan komme i gang med AI i markedsføring, salg og service
Takeaway
Var det mye å ta innover seg? Vi oppsummerer:
- Det er viktigere enn noensinne å være synlig på nett.
- Ved å eie digitale kanaler og samle brukerdata, kan du kommunisere mer målrettet og effektivt med dine potensielle kunder.
- Investering i kvalitetsinnhold på egne kanaler betaler seg over tid, og bidrar til å bygge et solid fundament for digital markedsføring.
- Ved å forstå og utnytte kundenes digitale adferd, kan du tiltrekke deg, engasjere og konvertere leads mer effektivt enn noen gang.
Har du spørsmål, eller kunne du tenkt deg en partner som kan ta din digital markedsføring til nye høyder, ikke nøl med å ta kontakt! Vi står alltid klar til å hjelpe.
KOMMENTARER