LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Lage nye nettsider? 9 viktige ting som ofte blir glemt

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 12.desember.2017

Oh yes, vi har alle vært der: De nye nettsidene er snart klare. Dere har allerede sprengt budsjettet. Alt koker. Nå gjelder det å levere på tidsfristen. Her er 9 viktige ting som du ikke ønsker å glemme i innspurten.

Vi går rett på sak: 

1. Tilfredsstill GDPR!

Fra 25. mai 2018 vil GDPR endre måten alle virksomheter kan samle inn data om sine prospects, leads og kunder. Alle er nødt til å bli mer åpen (og ærlig). Derfor er det egentlig flott timing med nye nettsider nå.

Det er en glimrende anledning til å gjøre alt riktig, og snu det som er et problem for mange til deres konkurransefordel. Sjekk ut:

2. Brutte lenker

Du kan komme i skade for å bryte interne lenker mens du eksperimenterer med forskjellige URLer for å optimalisere for SEO. Når du nærmer deg ferdige sider, så er det viktig å teste alle interne lenker – altså lenker mellom ulike deler av nettsidene.

Du må også huske at alle eksterne lenker – altså ut av sidene, skal åpne i nytt vindu i nettleseren. Ellers kan du risikere at de forlater nettsidene helt unødvendig, for aldri å komme tilbake.

Les også: Bli mer synlig i Google: Små endringer i overskrift gir stor effekt

3. Hastighet

Tålmodigheten til publikum kan telles i tidels sekunder, før de forlater dere. Vet du hvor raske sidene deres er? Sjekk Google sin test for mobilvennlighet eller noen av de andre testene som finnes.

Mobilversjon (AMP)

Bruk Google AMP (Accelerated Mobile Page) plattformen. AMP er en svært forenklet utgave av en nettside, ofte brukt for nyheter og bloggartikler som den du nå leser.

Hvorfor er det viktig? Google rangerer sider som er optimalisert for mobil høyere. Rask nedlasting er dessuten en viktig del av en god brukeropplevelse.

Det finnes mange måter å installere AMP på nettsidene dine, blant annet plugins for WordPress og Joomla. Bruker du HubSpot for nettsidene og/eller bloggen, så er AMP inkludert.

Tips: Lage nye nettsider? Er WordPress best, eller hva med HubSpot COS?

Trege sider

Den viktigste årsaken til trege sider er for tunge eller for mange bilder, video eller annet tungt grafisk innhold. Sørg for at ingen bilder er mer enn 100-120 kb.

Trege sider bidrar også til dårligere rangering i Google. Det er mye du kan gjøre for å øke hastigheten, som å cache innholdet slik at ikke besøkende må laste ned alt innholdet på en side ved hvert besøk.

Les også: Hva hvis nye nettsider ikke er synlige i Google?

4. Ekskludere interne IPer

Det er veldig stilig å se den raske veksten i trafikk til de lekre, nye sidene deres - helt til du oppdager at det bare er deres egne ansatte tråler rundt på de nye sidene.

Husk å ekskludere alle interne IP-adresser fra Google Analytics, slik at dere får et mer reelt bilde av trafikken. Det samme gjelder HubSpot, hvis dere bruker deres nettsider eller blogg.

5. Intern godkjenning

Hos de fleste bedrifter er det visse grenser for hva som er lurt å legge ut på nettsidene. Det kommer an på deres bransje og interne policy.

Det finnes mange webredaktører og markedssjefer som har brent seg fordi de glemte å sjekke med IT-sjefen, juridisk avdeling eller finansdirektøren , når det gjelder opplysninger om regnskaper, produkter og andre rettigheter.

Du ønsker ikke å havne i en sånn knipe, de siste dagene før lansering. Gi deg selv (og dem) en god frist på å lese og godkjenne all tekst og annet innhold.

Lesetips: Burde ikke flere nettsider i oljebransjen generere leads og økt salg?

6. Kryptering (SSL)

SSL (Secure Socket Layer) er en kryptert utgave av nettsidene (http), som etablerer en sikker forbindelse mellom besøkende og nettsidene (https).

SSL er ikke lenger bare for banker og andre som trenger å sikre kundene sine data. Nettlesere som Google Chrome starter å varsle besøkende om alle nettsider som ikke er kryptert og sikre (https).

Undersøkelser fra HubSpot viser at 82 % av besøkende vil forlate nettsidene hvis de får varsel om at sidene ikke er sikre.

7. Bildetekst (Image Alt Tags)

Verken Google eller synshemmede kan lese bilder, derfor må du legge inn bildetekst. Det er nyttig av minst to grunner:

Bildetekst gjør også at synshemmede får lest opp motivet. Vær kort og presis i beskrivelsen, helst under 125 tegn inkludert mellomrom.

Bildetekst hjelper også for SEO. Hvis du har mange bilder på samme side som ligner, så bør du variere beskrivelsene. Ikke «betongelement» på alle, men «betongelement for vegg», «betongbjelke for industrigulv» og så videre.

Anbefalt: For å komme øverst i Google må du forstå mennesker først, ikke teknikk

8. Omadressering (301 redirect)

De aller fleste adressene (URLene) på eksisterende sider vil bli endret, avhengig av om dere skifter ut hele plattformen eller bare sletter noen sider og ellers gjør endringer.

Uansett, sørg for å registrere alle eksisterende URLer og hvilken ny URL de skal peke til, for å lage en permanent viderekobling (301 redirect) dit de skal gå på de nye nettsidene.

Nå vil alle eksisterende brukere, som gjerne har bokmerket sidene deres på den opprinnelige adressen, komme til riktig sted og ikke få feilmelding (404-feil).

9. Riktig lanseringsdag

Når du velger lanseringsdag, så sjekk om det foregår mye annet på samme tid – både internt, hos IT og hos byrået dere eventuelt bruker.

Det er lurt å velge en dag som ideelt sett gir minst mulig skade, hvis ting skulle gå skikkelig galt. Dere har sikkert noen ukedager eller tider som er roligere enn andre.

Med mindre du har veldig gode grunner til det, vil du unngå lansering på en fredag – selv om det hadde vært kjekt å avslutte prosjektet og arbeidsuken med en fest-smell. Det kan fort bli feil-smell, når du må kalle inn IT-support lørdag morgen.

Sjekk: 4 enkle steg: Hvordan generere flere leads og øke salget?

Det er selvfølgelig 100 andre ting som kan feile med nye nettsider, men disse 9 er ganske enkle eksempler som ofte blir glemt eller nedprioritert – og som er lette å fikse.

 

Bilde: rawpixel.com  Unsplash