LeadFeed | en fagblogg om Inbound Marketing, Salg og Service | HubSpot | Leadify

Hvordan skrive gode blogginnlegg for B2B? [10-punkts sjekkliste]

Skrevet av Øyvind Jacobsen | 23.juli.2020

Å skrive godt er vanskelig. Det er enda vanskeligere å skrive så godt at kresne bedriftskunder vil bruke sin dyrebare tid på å lese bloggen din. Men gevinsten er verdt mange ganger innsatsen: Flere kvalifiserte leads og økt salg. Her er 10 konkrete tips.

Hva er en blogg for bedriftsmarkedet?

En bedriftsblogg er en viktig del av nettsidene hos moderne, profesjonelle virksomheter på bedriftsmarkedet (B2B). Bloggen inneholder fagartikler med så høy kvalitet at de trekker til seg potensielle kunder, bygger tillit og utvikler besøkende til å bli kvalifiserte salgsmuligheter.

Anbefalt: Last ned gratis guide om Inbound Marketing her.

For at bedriftsbloggen skal bidra til målbare salgsresultater må artiklene bli funnet på de riktige stedene, hvor kunder søker etter informasjon i forbindelse med innkjøp:

  1. Søkemotorer som Google, Bing, Yahoo og YouTube
  2. Kollegaer og personlig nettverk
  3. Sosiale medier som LinkedIn

Mer om dette kan du lese her: B2B-kundene sin nye kjøpsreise.

Hvordan skrive gode blogginnlegg for B2B?

Å skrive godt krever langt mer enn perfekt rettskriving og grammatikk. Du må ha en god plan for hvilke tema du ønsker å skrive om, altså en solid innholdsstrategi.

Gode bedriftsblogger lykkes med å få hundrevis av abonnenter. Det vil si at leads og kunder ber om å få e-post når dere har skrevet en ny artikkel. Det er den våte drømmen til enhver digital markedsfører og selger:

- Når kundene oppsøker deg, uten at du må mase på dem.

Her er 10 konkrete tips for å skrive et godt blogginnlegg, for at det skal bli funnet og lest av ditt publikum:

1. Nøkkelord (søkeord/søkefrase)

La oss si at du har bestemt deg for hva du skal skrive om. Det må være et emne, et tema, som dine idealkunder og personas virkelig er interessert i.

Det første du må gjøre, er å sette deg i kundens sted: Finn ut hvilke(t) nøkkelord ditt publikum mest sannsynlig vil bruke i søkemotorer som Google, for å finne frem til din artikkel. Det kan være ett enkelt nøkkelord (søkeord) eller flere nøkkelord (søkefrase).

Eksempel fra oljebransjen:

  • Ett nøkkelord (søkeord) kan være ‘P&A’ (bransjeforkortelse for Plug and Abandonment)
  • Flere nøkkelord (en søkefrase) kan være ‘Plug and Abandonment procedure’

Dette nøkkelordet må du innarbeide i blogginnlegget på en måte som virker naturlig. Da øker du sjansene for at ditt publikum finner din blogg når de googler etter kunnskap på tema du skriver om.

Emneklynger

Det aller beste er når nøkkelordet inngår i en hel gruppe av beslektede nøkkelord, det vi kaller emneklynger. Les mer om søkemotoroptimalisering (SEO) og emneklynger i denne artikkelen:

Hvordan bli synlig på Google med SEO på 2020-tallet?

Hvordan finne riktige nøkkelord?

Det enkleste er å åpne en inkognito-fane i nettleseren og teste ulike nøkkelord og søkefraser i Google. Forslagene i søkeresultatet er populære ord og fraser:

(Klikk for større bilde)

Viktig: 75 prosent av søk er generiske. Det vil si at søkefrasen beskriver problemet/muligheten vedkommende ønsker å lære mer om. Kun 25 prosent av søk går direkte på produktkategori eller leverandør. (Kilde: Google).

Derfor går mange bedrifter glipp av store mengder trafikk og leads, fordi nettsidene og bloggen bare inneholder produktinformasjon og selvskryt. De bommer rett og slett på 75 prosent av folk som aktivt søker etter svar på problemer/muligheter, men som ennå ikke vet at deres produkter og tjenester er løsningen.

Andre verktøy (eksterne lenker):

2. Den perfekte overskriften

Har du opplevd å klikke på en overskrift, bare for å oppdage at innholdet ikke lever opp til forventningene? For leseren er dette veldig irriterende og bortkastet tid. Dessuten, du skader din bedrift sitt omdømme.

En misvisende eller irrelevant overskrift kan føre til at ditt publikum forlater nettsidene og aldri kommer tilbake. Resultatet er økt fluktfrekvens (bounce rate) og lavere gjennomsnittlig lesetid på dine blogginnlegg. Det skader ditt omdømme, i tillegg til svakere rangering i Google og andre søkemotorer.

En overskrift skal være tydelig på hva leseren kan forvente:

  • Maksimalt 70 tegn
  • Unngå sensasjonspreget språk (click-bait)
  • Bruk nøkkelordet/søkefrasen tidligst mulig i overskriften, på en måte som virker naturlig
  • Gjør overskriften aktuell, for eksempel ved å bruke ord som ‘sjekkliste’, ‘guide’, ‘hvordan kan du…’

Les også: Bli synlig i Google: Små endringer i overskrift gir stor effekt

3. Innledning (ingress)

Førsteinntrykket er viktig. Måten du innleder teksten betyr mye for om du klarer å overbevise leseren å lese videre. Derfor må du på 10-15 sekunder gi et klart bilde av hva leseren vil lære av din bloggpost.

Det er mange måter å gjøre det på. Du kan bruke statistikk eller andre fakta som understreker hvor viktig artikkelen er for ditt publikum.

Her går mange i fellen: De skriver om noe de selv synes er viktig, typisk sitt eget produkt eller andre ting de har lyst til å skryte av. Skriv heller om en problemstilling deres kunder og prospects bryr seg om.

Innledningen skal være kort. Helst 2-3 setninger, et kortfattet og logisk sammenhengende avsnitt. Ikke en halv sides avhandling. I ett av de første avsnittene bør du få med nøkkelordet/søkefrasen.

Det er også viktig at teksten blir litt personlig. Bruk gjerne historier eller eksempler fra virkeligheten, som engasjerer leseren og gjør din artikkel mer troverdig.

4. Struktur: Bruk flere overskrifter

Legger du merke til hvordan overskriftene i denne artikkelen hjelper deg å få bedre oversikt over innholdet, selv om artikkelen er veldig lang?

På marketing-språket kalles dette H2-overskrifter (H2 = Header nivå 2). Mange lesere skummer først innholdet, før de velger å lese den. Flere H2-overskrifter fremhever hovedpoengene i artikkelen, samtidig som det blir enklere å lese og fordøye innholdet.

Bruk det primære nøkkelordet/søkefrasen i en av de første overskriftene. Bruk gjerne flere av de sekundære nøkkelordene i de andre H2-overskriftene.

5. Hold deg til ett, tydelig hovedbudskap

Det aller viktigste med hele blogginnlegget er selvfølgelig den faglige tyngden du har å by på. Du kan bruke en rekke teknikker for å fremheve hovedbudskapet, som overskrifter, avsnitt, luft (white space), innrykk, tabeller, sitatblokker og slikt.

Her er flere tips:

  • Ikke overdriv bruken av nøkkelord/søkefraser i teksten, flyten og språket må være lett og naturlig
  • Bruk gjerne ulike varianter av det samme nøkkelordet (for eksempel CRM-system, CRM-løsning, CRM-program og så videre)
  • Legg inn to-tre interne lenker til relevante blogginnlegg på nettsidene dine (et unntak er temasider, såkalte 'pillar pages')
  • Legg inn et par lenker til troverdige, eksterne kilder
  • Underbygg gjerne fakta med statistikk, husk lenke til kilden

Et blogginnlegg skal holde så høy faglig kvalitet at det trekker til seg kunder og bygger tillit til dere som potensiell leverandør. Derfor må du være forsiktig med å snakke for mye om produktene og tjenestene deres. Kresne fagfolk leser ikke en bedriftsblogg for å ‘bli solgt til.’

6. Helhetlig stil og uttrykk

Det er veldig bra når ulike fagfolk bidrar til bloggen, slik at dere virkelig får vist frem kompetansen til bedriften din. Da må du samtidig sikre en helhetlig stil i uttrykket.

En kommunikasjonsmedarbeider mangler gjerne faglig tyngde, men har en lett og underholdende skrivestil. Motsatt: En ingeniør bruker typisk mange faguttrykk og kan være vanskelig å forstå for folk uten doktorgrad.

Begge disse må du hjelpe til å formidle sin fagekspertise og personlighet, samtidig som stil og uttrykk må være konsistent med merkevaren til bedriften.

Gå gjennom alt innhold på bloggen og ellers på nettsidene. Er det en helhetlig stil og tone i all kommunikasjon? Stemmer det overens med merkevaren?

Vær også forsiktig med faguttrykk og forkortelser. Intern sjargong kan være helt fremmed for kunder og prospects.

Forkortelser er helt greit, men skriv ordet ut i klartekst første gangen, med forkortelsen i parentes. Deretter kan du bruke forkortelsen i resten av blogginnlegget. Eksempler:

  • P&A = Plug and Abandonment
  • SCP = Sustained Casing Pressure
  • CRM = Customer Relations Management
  • SEO = Search Engine Optimization
  • ISP = Internet Service Provider

7. Husk CTA (Call-to-action)

Det viktigste målet med en blogg i et inbound marketing-program er å trekke til seg potensielle kunder. For at det skal fungere må dine lesere før eller siden gjøre seg til kjenne.

Da kan du legge inn en handlingsknapp, en såkalt call-to-action (CTA), som leder besøkende til en landingsside. Der kan man laste ned et relevant innholdstilbud som går mer i dybden på temaet, i bytte mot den besøkende sin kontaktinformasjon som e-postadresse og andre opplysninger.

En god CTA skal ha bra design, for å fange oppmerksomheten og lede videre til landingssiden. Husk også å legge inn en såkalt tekst-CTA tidlig i teksten, for de som ikke leser hele artikkelen din. Les også:

8. Kort oppsummering

Det er smart å oppsummere til slutt. En oppsummering har to oppgaver: Å understreke hovedbudskapet, samtidig som du skal lede leseren videre til neste steg. Du ønsker helst ikke at leseren skal forlate bloggen og nettsidene dine nå. Hva gjør du?

  • Gjenta hva leseren forhåpentligvis har lært av din bloggpost, slik du gjorde i innledningen
  • By på enda mer kunnskap gjennom å tilby å laste ned et relevant innholdstilbud
  • Når det passer, oppmuntre leseren til å ta kontakt gjennom en lenke til kontakt-sidene deres

Du bør unngå å bruke selve ordet «oppsummering» i teksten eller overskriften nederst. Gjør det personlig og levende, bloggen din skal ikke fremstå som en doktoravhandling.

9. Metabeskrivelse

Nest etter tittelen på blogginnlegget (H1-overskriften) er metabeskrivelsen det første ditt publikum vil se i søkeresultatet. Derfor er ordene du velger i metabeskrivelsen veldig viktige.

Hensikten med metabeskrivelsen er å gi en kort oppsummering av hva leseren kan forvente når de klikker på lenken til blogginnlegget ditt. Eksempel på søk etter 'Requirements for plug and abandonment':

(Klikk for større bilde)

Viktig når du lager metabeskrivelse:

  • Hold deg under cirka 155 ord. Overflødige ord blir fjernet fra søkeresultatet
  • Tenk på metabeskrivelsen som en reklameplakat. Den skal friste leseren til å klikke
  • Inkluder nøkkelordet/søkefrasen du har valgt for blogginnlegget

Metabeskrivelsen til artikkelen du nå leser er:

Her får du 10 konkrete tips om hvordan skrive gode bloggartikler for bedrifter (B2B) for å få flere besøkende til nettsiden, bedre leads og øke salget

Den er ment å dekke alle de tre punktene over. Er du enig? Skriv gjerne dine synspunkter i kommentarfeltet nederst på denne siden.

10. Delingstekst for LinkedIn og andre sosiale medier

Siste oppgave er å skrive delingstekster for sosiale medier. Delingsteksten er teknisk sett ikke en del av blogginnlegget, men likevel viktig for at det skal bli funnet i sosiale medier som LinkedIn, hvor mange B2B-kunder ferdes.

En delingstekst er den korte introen helt øverst, før selve artikkelen:

Tips for gode og effektive delingstekster:

  • Lag en variant for selskapets offisielle sider og en annen for ansatte som ønsker å dele via sine egne profiler
  • Lag ulike varianter for forskjellige sosiale medier. Tonen er for eksempel mer profesjonell på LinkedIn enn Facebook

Antall tegn:

  • LinkedIn: Det beste er 75-100 tegn, det maksimale er 140 før den blir kuttet
  • Facebook: Det beste er 100-250 tegn
  • Twitter. Det beste er 100-140 tegn. Husk relevante emneknagger (hashtag #)

PS) Såkalte 'LinkedIn-eksperter' har forskjellige meninger om lengde på delingstekster og lenke til nettside/blogg. Enkelte anbefaler å legge alt innholdet på LinkedIn og IKKE lenke til din blogg/nettside (slik vi anbefaler), angivelig fordi algoritmene til LinkedIn gir deg lavere synlighet på LinkedIn-posten. Det mener jeg er et dårlig råd. Det tjener LinkedIn mest på - ikke du. LinkedIn ønsker selvfølgelig å holde publikum innenfor sitt økosystem, hvor DE har full kontroll og kan selge annonser. Som salgs- og markedssjef bør du bruke LinkedIn strategisk, som trafikk-driver over til din nettside, hvor DU har kontrollen.  Kvalitet over kvantitet: Så lenge innholdet (bloggen) er godt, kommer du til å få kvalitets-trafikk via LinkedIn til bloggen, fra det riktige publikummet. Garantert!

Det var alt for denne gang! Er du sulten på mer, sjekk ut disse artiklene for mer inspirasjon:

Kan blogging være noe for din bedrift? Du er velkommen til å kontakte oss i Leadify for å diskutere om en blogg kan være et ledd i en vekststrategi med sikte på flere kvalifiserte leads og økt salg. For mange av våre kunder er den en investering med solid avkastning.

PS) Last gjerne ned denne gratis guiden: