3 spørsmål du gjerne har om Inbound Marketing for B2B-selskaper
Har du begynt å vurdere om Inbound Marketing er noe for deg og din bedrift? Da sitter du kanskje med flere spørsmål enn svar?
Ikke stress, det er et stort og omfattende tema.
I denne artikkelen får du svar på 3 spørsmål du gjerne har, og som vi ofte får.
- Forventede Resultater: B2B-selskaper kan se betydelig effekt av inbound marketing, med økt ROI og leads generering som noen av hovedfordelene.
- Implementeringstid: Det tar vanligvis 2-3 måneder å legge grunnlaget for en inbound marketing-strategi, med kontinuerlig innsats som nøkkel til langvarig suksess.
- Passer Inbound for Din Bedrift?: Metoden er ideell for bedrifter med lang kjøpsreise, komplekse produkter/tjenester og de som verdsetter tillit og ekspertise.
1. Hvilke resultater kan B2B-selskaper forvente fra Inbound Marketing?
Ja, det er mange som går rett på sak, og det er forståelig.
Hvorfor skal man gidde bruke tid på noe uten å tro på positive resultater? Et teknologiselskap bruker ikke tid på å utvikle nytt software hvis den de har ikke kan bli bedre...
De gjør det fordi de tror det finnes bedre, mer effektive og mer lønnsomme måter å gjøre ting på.
Kort fortalt: effekten av inbound marketing på B2B-selskaper kan være betydelig. Men resultatene vil variere etter gjennomføringsevne.
Dykk ned i temaet: Inbound marketing for B2B - trenger du egentlig bry deg?
Ikke solgt? La statistikken tale for seg:
- Organisk søk står for 76% av sporbar B2B-nettstedstrafikk.
- Bedrifter som benytter seg av inbound markedsføringstaktikker kan generere opptil 126% flere leads enn de som ikke gjør det.
- Kostnaden for å anskaffe leads gjennom inbound markedsføring er minst 67% lavere enn for outbound markedsføring.
- En riktig gjennomført inbound markedsføringsstrategi er 10 ganger mer effektiv for konvertering av leads enn outbound.
Les også: Inbound Marketing B2B - Hvor raske resultater kan du forvente i salg?
2. Hvor lang tid tar det å implementere Inbound Marketing?
Å implementere inbound marketing er ikke en over-natten prosess. I utgangspunktet bør du forvente en forberedende fase som varer cirka to-tre måneder.
Tiden går til å tydeliggjøre value proposition, definere idealkunder og personas, kartlegge kjøpsreisen og basert på dette; utvikle en innholdsstrategi.
Denne fasen kan også inkludere inkludere oppsett av nødvendig digital infrastruktur, som nettsted og blogg.
Les også: Hva er Personas? Hvorfor er det viktig?
Etter å ha lagt dette grunnlaget, er det din kontinuerlig innsats med inbound-mekanismer som innholdsproduksjon, SEO-optimalisering og sosiale medier som er nøkkelen.
Bedrifter begynner vanligvis å se resultater innen seks til syv måneder, med betydelige forbedringer rundt ettårsmerket.
Les også: Hvordan lage riktig innhold til kundens kjøpsreise
Høres flott ut, men er det realiteten ? Her har du et eksempel rett ut av læreboken fra en av våre kunder:
Her ser du antall sessions per dag på nettstedet:
Inbound i aksjon!
3. Passer Inbound Marketing for alle B2B-selskaper?
Når du leser dette, tenk på din målgruppe. Ser du noe kjent?
- Lang kjøpsreise: De bruker uker til måneder, eller til og med et år på å ta kjøpsbeslutninger.
Les også: Du må kjenne kundens kjøpsreise
- Søker etter høyverdige produkter eller tjenester: Bedrifter som ser etter betydelige investeringer eller kjøp.
- Søker informasjon: Ønsker omfattende forskning og kunnskap før de tar en kjøpsbeslutning.
- Bruker digitale kanaler for research: Bruker søkemotorer, sosiale medier og online innhold for å finne løsninger på sine problemer.
Les også: Søkeord for B2B- hvordan bli funnet på google
- Ser etter skreddersydde løsninger: Tilpassede løsninger til sine problemer/muligheter heller enn produkter eller tjenester.
Les også: Slik vinner du kundens hjerte
- Industrier med komplekse produkter eller tjenester: energi, teknologi, helsevesen, produksjon, hvor produkter/tjenester/løsninger kan kreve detaljert forklaring. Forklaringer som du kan gi dem gjennom webinarer, bloggartikler, e-poster, videoer, karuseller på LinkedIN og mer.
- Verdsetter tillit og ekspertise: Prioriterer å jobbe med leverandører og selgere kjent for deres bransjeautoritet og tankelederskap.
- Verdsetter sosialt bevis og anbefalinger: Ser til anmeldelser, attester, case studier, og anbefalinger fra bransjekollegaer FØR de engasjerer seg med en B2B-leverandør. For et energi selskap kan dette typisk være SPE papers eller en case study om implementeringen av en en ny løsning eller teknologi.
Les også: Slik lager du overbevisende case studier
Høres det kjent ut?
Da kan Inbound passe for deg!
I B2B-segmentet starter hele 90% av kunder sin kjøpsreise med et søk på nettet.
Da må de kunne finne både deg, og det de søker etter, der!
Oppsummering
Ble du noe klokere? Om ikke finner du en hel masse informasjon på Leadfeed. Har du flere spørsmål, eller kunne du tenkt deg en partner som kan ta din digital markedsføring til nye høyder, ikke nøl med å ta kontakt! Vi står alltid klar til å hjelpe.
Ønsker du å vite mer, gjør som mange andre B2B-ledere og skaff deg din kopi ved å trykke under👇
KOMMENTARER