Som salgssjef, har også du opplevd frustrasjonen med å bruke masse tid og ressurser på potensielle kunder som til slutt ikke kjøper? Dere tapte salget og innser at det var "feil kunde" helt fra starten? Slike tap kan markedssjefen bidra sterkt til å unngå. Les og lær av de beste:
Les mer
Tema:
Markedsføring,
Salg,
Oljebransjen,
Ledelse
Tilsynelatende små veivalg kan gjøre en stor forskjell. Denne artikkelen handler om nettopp det: Hvilke viktige veivalg møter de fleste bedrifter, i deres B2B markedsstrategi?
Her får du ingen ingen 10-punkts universal-oppskrift. Men du kommer til å bli utfordret, på noen viktige beslutninger som kan gjøre din bedrift til en vinner.
Les mer
Tema:
Ledelse,
Markedsføring,
Salg
Det har skjedd mer innen markedsføring de 3-4 siste årene enn de 30-40 foregående. Digitalisering skaper fantastiske muligheter, men også store utfordringer: Kompliserte verktøy og data kan hindre Markedssjefen i å levere kvalifiserte salgsleads til salgsavdelingen.
Les mer
Tema:
Markedsføring
Kun 12 prosent av B2B-kunder ønsker å møte en selger, når de befinner seg tidlig i sin kjøpsreise. Når en kunde først kontakter en selger, har rundt 70 prosent bestemt seg for løsning.
For leverandøren: Er det mulig å komme tidligere inn i prosessen? Hvordan samtidig skape vinn-vinn situasjon for dere og kunden?
Les mer
Tema:
Salg,
Markedsføring,
Inbound Marketing
Studier viser at mellom 40 og 90 prosent av alle nye produkter mislykkes i markedet. Synd, for alle som har lagt ned mye tid og penger på utviklingen.
Som markedssjef, hvordan kan du hjelpe til at lanseringen av deres nye produkt lykkes bedre?
Les mer
Tema:
Markedsføring,
Produktlansering
Teknisk salg er mye vanskeligere i dag, enn for bare 3-4 år siden. Før måtte en kunde snakke med alle leverandørene for å skaffe seg innsikt i teknologi, produkter og priser.
I dag starter kampen om nye prosjekter og kunder på nett: Men bedrifter som sover i timen, møter stadig større problemer. Hvordan løse det?
Les mer
Tema:
Salg,
Markedsføring,
Oljebransjen
GDPR trer i kraft i Norge 1. juli 2018, en drøy måned senere enn planlagt. Den nye loven om personvern vil ha stor betydning for hvordan alle virksomheter i Norge driver salg og markedsføring på B2B-markedet.
De som tror de kan fortsette som før, kan stå ovenfor et sjokk.
Les mer
Tema:
Markedsføring,
B2B-markedsføring,
Ledelse,
Salg,
Nettsider,
GDPR
Nesten ingen kunder tar kontakt via 'kontakt oss' siden, som veldig mange selskaper på B2B-markedet har på nettet. Synd, for poenget med en nettside er å lede besøkende til å gjøre en handling.
Hvordan fikse det, slik at du kan få leads og salgsmuligheter via nettsidene?
Les mer
Tema:
Inbound Marketing,
Markedsføring,
Oljebransjen
Mange B2B-selgere pøser på med tekniske spesifikasjoner for å overbevise sine potensielle kunder. Alle gjør det.
Prøv heller å fortelle en god historie, med mennesker i sentrum. Kunder elsker det.
Les mer
Tema:
B2B-markedsføring,
Markedsføring,
Produktlansering
Noen bedrifter er helt spesielle. Atmosfæren... Kulturen... De tror alt er mulig.
Slike bedrifter legger seg aldri på rygg i motgang. De bare gir enda mer gass. Menneskene der tror helhjertet at det går an å skape fremtiden.
Les mer
Tema:
Ledelse,
Markedsføring,
Salg
Søren heller! De sa at pilene skulle peke oppover i 2017. Selv med gryende optimisme, sier ekspertene at det kan bli en svak oppgang i 2018. Kanskje.
Så hva gjør du? Når det ikke finnes flere kostnader å kutte, hva kan du gjøre for å øke salget?
Les mer
Tema:
Ledelse,
Oljebransjen,
Salgsledelse,
Markedsføring
Markedsføring og salg er et fagfelt i rivende utvikling. Veivalgene du gjør i dag som leder og markedsfører vil prege bedriftens vekstmuligheter i mange år fremover.
Tips: Bruk to kvelder til å skaffe deg oppdatert og gratis kompetanse på digital markedsføring og salg, inkludert eksamen.
Les mer
Tema:
Markedsføring,
Salg,
Ledelse
Å delta på messer kan være effektivt for å styrke markedsposisjonen, eller å komme seg inn på nye markeder.
Skal dere ha stand på messer som ONS i Stavanger, OTD i Bergen eller Nor-Fishing i Trondheim? Her kan du laste ned en guide med 15 praktiske tips for at markedsføringen og salget skal bli en suksess.
Les mer
Tema:
Salg,
Oljebransjen,
Markedsføring,
Ledelse
Nye nettsider ryker ofte på scope, tid og budsjett. De ferdige sidene blir ofte mye større og dyrere enn tenkt. Og så blir de liggende statisk etterpå.
2-3 år senere vil markedssjefen ha en kraftig oppgradering. Som blir et nytt monsterprosjekt, som igjen ryker på tid og budsjett... Kan dette gjøres bedre?
Les mer
Tema:
Markedsføring,
Ledelse,
Salg,
Nettsider,
Vekstdrevet Design
Ny teknologi og kundens nye kjøpsreise snur opp-ned på salg og marketing: Du kan komme tidligere i kontakt med potensielle kunder enn konkurrentene. Dere kan skreddersy all kommunikasjon, få raskere salg og bedre kundelojalitet.
Fantastisk? Ja, men da må salg og marketing jobbe tett sammen, på nye måter.
Les mer
Tema:
Ledelse,
Markedsføring,
Salgsledelse
GDPR vil ha stor betydning for hvordan alle virksomheter i Norge driver salg og markedsføring på B2B-markedet. Vi får helt nye krav til å håndtere kundedata.
De som tror de kan fortsette som før, kan stå ovenfor et sjokk.
Les mer
Tema:
Markedsføring,
B2B-markedsføring,
Ledelse,
Salg,
Nettsider,
GDPR
Det begynner å haste for mange nå. Fra 25. mai 2018 vil GDPR endre måten alle virksomheter kan samle inn data om sine prospects, leads og kunder.
Enkelpersoner får sterkere rettigheter enn før. Alle virksomheter er nødt til å bli mer åpen (og ærlig) om hvordan de samler, lagrer og bruker kundedata. Hva må og bør du gjøre?
Les mer
Tema:
GDPR,
Ledelse,
B2B-markedsføring,
Markedsføring,
Salg,
Nettsider
Tiden er snart inne for å lage budsjett og planer for 2018. Hvor bør du sette inn støtet, for å skape vekst og lønnsomhet? Bør du investere i en ny selger eller mer markedsføring?
- Hvor viktig er markedsføring, egentlig? Som markedssjef, hva svarer du i neste ledermøte?
Les mer
Tema:
Ledelse,
Markedsføring,
B2B-markedsføring,
Inbound Marketing,
Salgsstrategi
Mange norske bedrifter kjøper artikler som blir stappet fulle av nøkkelord, legger dem ut på sine nettsider og putter penger i AdWords. Målet er å komme øverst i Google.
Det er som å tisse i buksa: Kortvarig glede. Dessuten er det ikke gøy den dagen du slutter å betale.
Les mer
Tema:
SEO,
Markedsføring,
Nettsider,
Inbound Marketing
For å lykkes med inbound marketing må du skrive høykvalitets kunnskapsartikler i form av bloggposter. Dessverre leser kun 30 prosent* hele teksten til bunns. Resten skummer, eller dropper ut.
Er teksten veldig teknisk, så kan det blir ekstra vanskelig å holde på leserens oppmerksomhet. Her får du tips til hvordan nettopp dine tekniske bloggposter skal bli mer lest.
Les mer
Tema:
Inbound Marketing,
Blogg,
Markedsføring,
Nettsider